dinsdag 12 februari 2013

Freedom

Blogger, Pinterest, Facebook ('B-P-F'). Allemaal inspiratiebronnen voor toekomstige naaisels, voor boekideetjes, moestuinideetjes, interieurideetjes, kookideetjes, spelideetjes, knutselideetjes, fotoideetjes.

Zoveel mensen, zoveel dingen, zoveel ideeën. Maar allemaal op het scherm en niet in mijn échte naaikamer, mijn échte boeken, mijn échte moestuin, mijn échte huiskamer, mijn échte keuken, mijn échte fototoestel, en last but not least met mijn échte kinderen en mijn échte Ridder.
Zoveel schoons, zoveel tutorials, zoveel pins. Maar als de keukenwekker naast het toetsenbord zijn gezag verliest en als je kleine ridder je vertelt dat 'op de computer kijken' het liefste is wat zijn mama doet, dan hoef je zelfs geen blik meer te werpen op het navenant overvol prikbord, om te weten dat het tijd is voor 'pauze'.

Pauze op Blogger.
Pauze op Pinterest.
Pauze op Facebook.
B-P-F-pauze.

Gelukkig beginnen morgen 'de vasten'. Dat is voor mij gelijk aan tijd voor 'onthechting'. Of toch een poging tot. Goede voornemens noemt men dat: het bannen van de snoepkast, het gelukzalig laten verder grazen van kalfje Willy en anderen, het beseffen dat de (kleer)kast vol genoeg zit, of het indrukken van de internetpauzeknop.

Spelregels zijn in dergelijke voornemens geen overbodige luxe. Laat ons duidelijk zijn: 40 dagen géén B-P-F. Want we moeten nu ook niet onnozel gaan doen: ik gebruik het internet voor méér dan alleen B-P-F. Mails, treinuren, telefoonnummers, wegbeschrijvingen, .... vallen in de categorie 'informatief' en dus toegelaten. (Als er dus wereldschokkend (of toch minstens 'noweljaschokkend') nieuws te melden is, dan doen jullie dat wel even via mail, deal?)

Wat doet ze zichzelf nu toch aan? Akkoord, de komende 40 dagen volgt er met de allergrootste zekerheid weer een défilé van nog meer en andere pracht en praal. En ja, ik ga dat allemaal 'missen'. En akkoord, het zal een uitdaging worden. Of kom, laat het ons niet te hard verbloemen en de realiteit aanschouwen: de eerste afkickverschijnselen staan al klaar om zich te manifesteren! Maar... al die bovenstaande mensen met hun goeie voornemens hebben gelukkig één ding gemeen: ze voelen zich allemaal 'bevrijd'. Ik hoop ook even bevrijd te zijn van mijn drang om telkens maar verder te klikken.
Dat is één.
Maar er is ook een twéé, die veel belangrijker is: ik hoop door die 'bevrijding' meer tijd te kunnen vinden om mijn échte leven te leven. Tijd voor de stapels stoffen die graag in dienst willen treden als hemd, broek, handtas, ..., tijd voor de stapel boeken die op mij wacht, tijd voor allerlei geklus in huis, tijd voor de moestuin die stillekes uit haar winterslaap ontwaakt, en... tijd voor mijn Mannen, dat spreekt voor zich.
En oh ja, dan is er nog een drie die de realisatiedrang van de 'to-make-list' al schaterlachend doet relativeren.

Misschien is het utopie te denken dat de internetpauzeknop me gaat 'bevrijden' en me een goei portie tijd gaat bezorgen. Ik zal het u kunnen vertellen over 40 dagen. Dan belandt de keukenwekker (met hersteld gezag) weer naast het toetsenbord, verwelkom ik het (gecontroleerd) klikgeluid weer in de huiskamer en zal ik u,  met mijn eerste paasei in de mond, verblijden met een nieuw blogbericht.

Tot dan! (Wish me luck!)

7 opmerkingen:

  1. Ik moet zeggen: knap! Ik zou het niet kunnen, want als ik moet toegeven, dan ben ik eigenlijk wel wat verslaafd aan al dat virtuele gesnuffel en geklik. Ben benieuwd hoe je het gaat stellen, toi toi toi!

    BeantwoordenVerwijderen
  2. Ja.....doseren is een kunst!
    Ik moet toegeven dat ik dat zelf ook niet altijd onder de knie heb.
    Alleszins fijne BPF-vrije dagen( 40) gewenst, en hopenlijk krijgen we daarna nog mooie dingen van je te zien!
    Liefs,
    Debora

    BeantwoordenVerwijderen
  3. Oh, meiske, wat een moed...
    Ik denk niet dat ik dat zou kunnen, of zou willen. Hier ook een "doorklikker". Ik doe alleszins (nog) niet mee met 40 dagen BPF-pauze. Maar ik doe wel mee met 40 dagen zonder vlees, en die beginnen ook vandaag!
    Good luck meid, ik duim dat het lukt!!

    BeantwoordenVerwijderen
  4. Veel succes met het vasten. Af en toe op de pauzeknop drukken kan deugd doen.
    En deze kwam ik nota bene eens tegen op printerest: STOP PINNING - START MAKING.
    :-)
    Echt stoppen is niks voor mij, maar vasten wel. Max. 1 pin per dag bijvoorbeeld.
    Of "slow blogging movement", zoals Erin van design for mankind dat zo mooi heeft gezegd:

    "We live in a world of more; this much is obvious. More things, more information. More time-saving tricks we use to find the time to uncover even more time-saving tricks. We live in a world of Pinterest, where visual images shoot out like firehoses of pretty, manifesting themselves in the parts of our brain we reserve for planning elaborate feasts and fetes. We have hundreds of RSS subscriptions to blogs creating amazing tablescapes and Halloween costumes and DIY floor lamps. And we take it all in, bookmarking each project for future use when “someday” is finally today.

    Yet friends, I fear that someday will never come. Because there will continually be more to do, to see, to buy. And our someday file will slowly become outdated with a new sea of ideas and thoughts promising to fulfill our lives in ways we never dreamed possible.

    I want less."

    Amuseer je!

    BeantwoordenVerwijderen
  5. Dapper van je! Ik zou het niet kunnen, ik begin er zelfs niet aan. Hopelijk vind je wat extra vrije tijd!

    BeantwoordenVerwijderen
  6. Moedig, maar zo ken ik je! Veel succes alleen ga ik je echt missen... Je blogpost, je comments op mijn blogje, gewoon u online!!!!

    BeantwoordenVerwijderen
  7. Ik verlang tot je radiostilte gedaan is :-). Bijna!

    BeantwoordenVerwijderen