dinsdag 29 oktober 2013

Knielappen - The Review

We vonden hier nog eens wat tijd om enkele gesneuvelde broeken te reanimeren.
Knielappen!

Het eerste paar knieën werd voorzien van flock-folie, net zoals hier en hier. 
Het volgende paar knieën werd voorzien van deze opstrijkbare exemplaren.
Mijn excuses, ik was waarschijnlijk niet goed bij zinnen, had iets slecht gegeten of ik had koorts op het moment dat één van de zonen mij kon overhalen om deze afgrijselijke (en daarom niet minder dure) knielappen te kopen. Er valt veel goeds te vertellen over de Veritas, maar wat knielappen betreft, kunnen ze mij niet echt verleiden met hun aanbod.
Maar ach, de zonen gaan morgen supercontent zijn met die machinerie op de knieën, gegarandeerd!

En toen herinnerde ik me dat ik ooit 'beloofde' een vergelijkende studie te maken van alle soortement knielappen dat hier al de revue is gepasseerd.
Op zoek in de kleerkast vond ik deze exemplaren:
Dit zijn niet alle knieën die hier ooit hersteld zijn. Deze bijvoorbeeld vind je hierboven niet terug. 
Die belandde na heel veel diensturen op de speeltuin, in het bos, in de tuin, op de fiets, .... uiteindelijk toch maar in de vuilbak. U leest dat goed, in de vuilbak, hier bij ons zijn er immers broeken die zichzelf op een bepaald moment de vraag kunnen stellen of ze nog wel een broek zijn. Wij bedanken ze graag voor geleverde prestaties!

Vooraleer in te gaan op mijn bevindingen, wil ik u zeggen: "Weest gezegend en kust uw beide pollekes als uw kinderen bij het spelen in 'boeddha-houding' zitten!" Ik vond het raar dat de oudste zoon altijd gaten in zijn broeken had en de middelste zoon nooit. Nu weet ik hoe dat komt: de oudste zoon zit in een voor veel mensen onhaalbare positie tijdens het spelen: op zijn knieën, maar dan doorgezakt zodat ook zijn 'poep' de grond raakt. Er is dus altijd contact tussen knie en grond, of beter gezegd: tussen broek en grond. Laat dat dan nog 2 puntige knieën zijn die die broek op de grond schuren en de gatenmaker is geboren! De middenste zoon (zonder kniegaten) zit bijna altijd in boeddha-houding (kleermakerszit) (past ook helemaal bij zijn manier van zijn: 'helemaal Zen'). En heeft dus ook geen gaten in zijn broek. Oef. Minder 'oef' is dan weer de jongste telg die ook de knieën verkiest boven de kleermakerszit. Nooit gedacht dat zo'n voorkeur 'aangeboren' zou zijn.

Wat kunnen we tot nu toe zeggen over de soorten knielappen?

Flockfolie: 

(oude foto van 'pas herstelde knieën')

De pro's en con's wat betreft het herstellen van het 'gat':

(+) Helemaal aanpasbaar aan te herstellen 'gat'.
(+) Unieke knielappen.
(+) Makkelijk op te strijken: geen naaiwerk. 
(+) Grote keuze uit kleuren: aan te passen aan de kleur van de broek/het stiksel/andere kleding/...
(-) Veel knipwerk.
(-) Niet ideaal op momenten zonder 'creatieve inspiratie'.
Wat betreft de houdbaarheid van de flockfolie als knielap:

(+) Blijft altijd plakken, (de broeken hierboven zijn nog héél vaak gewassen).
(-) Klein minpunt: de flockfolie blijft niet heel mooi en gaat na een tijd glanzen (omdat er verder op die knieën wordt gekropen, geremd, geschoven, ....).
(-) De flockfolie biedt niet echt 'bescherming': er komen gewoon nieuwe gaten boven, onder en door de flockfolie.

Waar koop ik het? Hexagoon en Banier 

Vilten strijklappen:

(+) Ze zijn (naar mijn bescheiden mening) heel mooi.
(+) Makkelijk aan te brengen (strijken), maar.... (zie houdbaarheid).
(-) Niet alle figuren zijn groot genoeg om als knielap te dienen.
(-) Ze zijn duur (zeker als je ze als knielap gebruikt, misschien is de prijs meer te verantwoorden als je ze gebruikt waarvoor ze (denk ik toch) ontworpen zijn: als versiering op je T-shirt ofzo)

(oude foto van 'pas herstelde kuiten')

Houdbaarheid:

(+) Een beetje meer 'beschermend' dan de flockfolie. Er komen geen nieuwe gaten doorheen het vilt.
(-) Maar de fijne details van de ontwerpen maken ze toch weer redelijk fragiel.
(-) Ze komen los na het wassen, dus heb ik ze toch nog moeten vastnaaien: véél werk.... Het loskomen heeft niet alleen te maken met het gebruik als 'knielap', want het mannetje stond op de kuit van een broek en ondervond dus geen geschuur ofzo.

Waar koop ik het? Hexagoon

Opmerking: je zou ook gewoon vilt kunnen gebruiken als knielap. Maar die moet je dan zelf gaan lijmen (textiellijm) of erop naaien.

Knielappen van Chicken Rythm

(oude foto van 'pas herstelde knieën')

(+) Heel leuke tekeningen, die ook heel hard in de smaak vallen bij de zonen.
(+) Makkelijk aan te brengen: strijken.
(-) Redelijk duur voor knielappen (voor 2 knieën (1 broek) ben je 13 euro kwijt).
Houdbaarheid:
(+) Biedt bescherming tegen andere scheuren: dit zijn de enigste lappen tot nu toe waarbij de broek geen nieuwe scheuren vertoont. De groene en de oranje broek (met robots) zijn even oud.
(-) De lappen komen na iedere wasbeurt een beetje los. 
(+) Maar bij het strijken kan je ze wel snel terug vast strijken. En de lijm blijft dan ook werken (die van de vilten lappen verdween na enkele wasbeurten), zelfs als er zandkorrels tussen zijn blijven zitten.
(-) Zoals je bij de papegaai ziet: de lappen rafelen. Dit was al zo na de eerste draag- en wasbeurt.
(-) Het borduursel verdwijnt na een tijdje.

Waar koop ik het? In allerhande winkels te vinden.


Voilà, geen idéé of dit interessant/nuttig was. 
Ik kan u wel al de volgende knielappen tonen. Fred&Ginger geeft dit seizoen immers 'Knee Patchies' bij haar broeken mee. Origineel en tof idee! Zeker met zo'n knieënverslijtende zonen in huis. Maar als ik toch één opmerking mag geven: ze zijn niet opstrijkbaar, dus ik kijk eigenlijk een beetje op tegen het naaiwerk** dat er bij komt kijken...

 ** Ik naai heel graag, maar niet zo heel graag als het is om herstellingswerken uit te voeren....

7 opmerkingen:

  1. Ik gebruik altijd de klassieke knielappen. Zo'n leren ovalen lap. Ik maak ook altijd heel de pijp open om ze erop te stikken. Want strijklappen dat lijkt altijd te lossen

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Ja, de vilten strijklappen kwamen (onherstelbaar) los, die van chicken rythm kan je blijkbaar oneindig keer terug vast strijken.
      Enne, dat lostornen van de broekspijp enzo is me er allemaal teveel aan... :-)

      Verwijderen
  2. Grappig. Ik heb net ook de knielappen van zoonlief eens gefotografeerd. Na de opstrijklappen van de Veritas (die ik na een aantal keer dragen ook weer moest vastnaaien om de keer nadien weer los te komen) ben ik overgeschakeld op chicken rythm. Die komen bovenaan inderdaad ook weer steeds los. Na een paar keer wassen en strijken, naai ik ze dan nog eens vast met een klein steekje. Dat wil al eens helpen. Alleen zijn de lappen ook weer niet bestand tegen alle geweld en ontstaan er vaak grote gaten in de lap zelf. Misschien dat ik daar eens wat flockfolie over kan aanbrengen. Alvast bedankt voor de tips!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Wow, gaten doorheen de chicken rythm lappen. Dat zijn puntige knieën die jouw Klaas heeft? :-)
      De Veritaslappen zijn hier nog niet gewassen. Ik hou je op de hoogte van het resultaat.

      Verwijderen
  3. Er is ook nog een andere oplossing…er zijn tegenwoordig knielappen te koop inclusief broek! Kijk eens op breaKid.com.

    BeantwoordenVerwijderen